Aktiivne k├Ándimine

K├Ándimine korda!

Artikli j├Ąrgi on igal inimesel on oma isiklik k├Ándimisviis, mis on justkui meie s├Ármej├Ąlg. Tihti tuntakse inimest ├Ąra juba tema k├Ándimisstiili j├Ąrgi. Selles stiilis on palju meie vanematelt, sest kui laps ├Ápib k├Ándima, j├Ąljendab ta oma isa v├Ái ema.

J├Ąrjest enam aga on k├Ándimine muutunud ÔÇŁkulgemiseks istudesÔÇŁ ehk ollakse k├Ándides kallutatud ettepoole, seljast k├╝├╝rus. Kui samal ajal vaadata ka telefoni, siis k├Ánniasend muutub veelgi halvemaks. Sellises asendis on k├Ándimisel jalgade t├Â├ pigem jalgade lohistamine kui d├╝naamiline sammumine.

Kui t├Áusete toolilt ja hakkate k├Ándima, tuleb kehaasend kaasa.

Istuv k├Ánd kujuneb tavaliselt seet├Áttu, et veedame suurema osa p├Ąevast ettepoole painutatult. Nimelt magame me looteasendis, siis istudes s├Áidame t├Â├Âle, t├Â├Âl istume, istudes tuleme taas koju ning l├Ápuks veel ├Áhtul oleme kodus diivanil. Pidev istumine ja t├Â├ arvutiga t├Ámbavad keha ettepoole asendisse ja p├Áhjustavad kehapoolte vahel erinevusi- seljast oleme p├Â├Ârdes domineeriva k├Ąe poole, pea raskusekese ettepoole ja pea painutajalihased l├╝hendatud asendis, samal ajal on ka puusa- ja p├Álveliigese painutajalihased pidevalt l├╝hendatud asendis.

Toolilt l├Ápuks t├Áustes ja k├Ándides j├Ą├Ąb see asend sisse: j├Ą├Ąme painutatud asendisse ning ei suuda piisavalt sirutada. K├Ándides kallutatakse kogu keha raskuskese ettepoole ja lihtsalt pannakse jalgu ├╝ksteise ette. Sellise k├Ánni korral s├Ą├Ąre-, reie- ja tuharalihased ei ole piisavalt aktiveeritud, et k├Ánd oleks hea r├╝higa.

K├Áigil ei ole s├╝mptomeid, kuid m├Áned kannatavad alaseljaprobleemide v├Ái kaela-├Álav├Â├Âtme pingete all.

Hea test: filmige end (v├Ái laske filmida) k├Ándides tavaliselt ning siis k├Ándige tagasi selg ees. Vaadake millises versioonis olete sirutatud. Paljud ise ei m├Ąrka oma kehva k├Ánnir├╝hti, sest harjume vale asendiga ja kujutame ette, et on oleme sirutatud. P├Áhjus: pidevalt istudes l├╝henenud puusa painutajalihas ei sirutu ja seega selle vastandlihas tuharalihas ei aktiveeru korralikult.

Kui puusast korralikult ei siruta ja tuharalihased ei aktiveeru, on ka v├Áimatu kiiresti selg ees k├Ándida. Kui kiire selg ees k├Ánd ├Ánnestub vaevata, siis tavaliselt pole probleemi.

Istuva k├Ándimise vastand on aktiivne k├Ándimine. Aktiivne k├Ándimine t├Ąhendab edasi liikumist aktiivsel sammul astudes. Samal ajal hakkavad k├Ąed tavaliselt spontaanselt kaasa liikuma. ├Ľige samm koosneb kannal├Â├Âgist, seej├Ąrel koormuse ├╝lekandmisest jala tallale ja kanna ├╝les t├Áustes p├Ąkale ning l├Ápuks varvastelt ├Ąrat├Áukest. Seej├Ąrel j├Ątkub hoofaas, mille ajal puusa painutus toob jalga ettepoole ning t├Â├Âd teeb raskuse ├╝lekandes vastaspoole tuharalihased peale vastaspoole kannal├Â├Âki jne.

T├Ąhtis on p├Ąkalt ├╝les suruda ja varvastelt ├Ąrat├Áuge, sest see aktiveerib tuharad, sirutab puusasid ja sunnib s├Ą├Ąrelihaseid t├Â├Âle. R├╝ht ja kehahoid paranevad automaatselt, kui inimene pole enam ettepoole painutatud.

Aktiivne k├Ándimine on t├Áesti suurep├Ąrane: lihaste verevarustus, l├╝mfiringlus ning ainevahetus paranevad, tursed v├Ąhenevad ja selja ning ├Álav├Â├Âtme probleemid leevenevad.

10 000 sammu aktiivselt k├Ándida on hoopis teise tulemusega kui jalgu lohistades sama vahemaa l├Ąbida.

Aktiivset k├Ándimist peab k├Áigepealt teadlikult harjutama. Vana k├Ándimisviis on meile ajju ja lihastesse salvestatud ning teeme t├Ąhelepanu hajudes seda automaatselt.┬á Aktiivne k├Ándimine on selgelt f├╝├╝silisem ja raskem.- see pole vaid ainult tervislik, vaid ka heaks ├╝ldkehaliseks treeninguks. Lisaks tasub koormust t├Ásta k├Ánnikeppide kasutamisega, mis suurendavad ├╝lakeha, ├Álav├Â├Âtme ja k├Ąte kasutamist. Enne aktiivset jalutusk├Ąiku on hea m├Áte teha m├Áned lihaseid aktiveerivad n├ ÔÇŁunest ├ĄratavadÔÇŁ harjutused.

Artikliks kasutatud
Helsingin Sanomat Anna Sievinen, 19.02.2020 K├Ąvely kuntoon,┬á fotod: Outi Pyh├Ąranta / Helsingin Sanomat

Nutik├Ánd
Nutik├Ánd
Aktiivne k├Ánd
Aktiivne k├Ánd

VAATA TEREVISIOONI SAATEL├ĽIKU
25.02.2020

Terevisioon

BRONEERI JALATALDADE KOORMUS- JA K├ĽNNIUURING

Shopping Cart
Scroll to Top